2012. április 15., vasárnap

Máj, májpástétom, májaspite... és reméljük, hogy elfogy!

Nagyjából egy hónapja, hogy elkezdtem a régóta tervezgetett új bloggal foglalkozni, ami jelenleg is igen kezdetleges állapotban van... nem mintha nem jöttek volna létre újabb és újabb konyhai érdekességek és finomságok... csak éppen valahogy a "megörökítés" elmaradt. Persze még mindig szeretném írni, és remélem, hogy fogom is.
Ma is történik valami: volt a fagyasztóban egy fagyis doboznyi májpástétom (amit anyám csinált), ebből ma reggeliztünk, de gyanús, hogy nem nagyon fog fogyni, mert frissen jobb volt; ebből kéne csinálni valami nagyon jót, hogy ne kelljen kidobni. Arra gondoltam, hogy adok hozzá egy kis tojást, darát vagy zsemlemorzsát, hagymát, átfűszerezem és jó lesz tölteléknek pitébe. A pite tésztáját pedig valami édes süti receptből lopom (valami linzerszerűséget képzelek el), úgy, hogy kiveszem a cukrot belőle, és inkább sós lesz a tészta. Ha sikerül, megmutatom :)


Másnap. :)

No, hát a fenti képen látható rusztikus májas pite került ki tegnap a sütőből. A májpástétomot úgy javítottam fel, hogy hagymát pirítottam, rátettem a pástétomot, ami a melegítés következtében elég folyós lett. Került bele 4 csapott evőkanál dara, még egy picit főztem, majd levettem a tűzről. Kihűlés után került bele 1 egész tojás, némi fokhagymapor, szójaszósz, majoranna és pirospaprika és a többi fűszer.
A tésztához egy fél kiló lisztet elmorzsoltam 20 deka vajjal, egy kávéskanál sóval, majd tettem bele 1 tojást, sütőport és annyi tejet, hogy egy rugalmas tésztát kapjak. (kb. 1,5 dl tej.)
A tésztát kétfelé vettem, kinyújtottam és a tepsibe tettem, rá a tölteléket, másikkal betakartam. A tetejére egy tojásfehérje ment, mert ez épp volt a hűtőben egy bögrében. (Pogácsát sütöttem előző nap, és abba csak a sárgája kellett.) Előmelegített sütőben kb. fél óráig sült, légkeveréssel, 180 fokon.
Az íze: jobb, mint volt, elég tömény, laktató. :) Frissen kóstoltam, és őszintén szólva, egy pohár sört szívesen megittam volna utána, ha lett volna... :)
Tapasztalatok, tanulságok:
Már kész voltam, mikor este olvastam Paulon Viki javaslatát, hogy tésztának a quiche tésztája épp megfelelne. Utánanéztem ennek francia (?) pite tésztának: a liszt és vaj arány az, ami nálam; a folyadék viszont sok esetben csak hideg víz. A tészta a hűtőben pihen - nálam nem pihent. Van, aki tesz bele sütőport, van aki nem. A tojással szintén ez a helyzet. Előfordul olyan recept, ahol tejföl is megy bele. Szóval, ahány ház, annyi szokás.
Én arra jutottam, hogy legközelebb csak a sárgáját teszem bele a tésztába, és talán a 1-2 kanál tejfölt teszek hozzá, nem csak tejet. Tejet csak annyit, amennyit még a tejföl után felvesz. A mostani tészta egy  kicsit tört, bár, mint a képen látható, sikerült nagyobb háromszögletű darabokra vágni.

2 megjegyzés:

  1. A hideg vízzel vagy sörrel készült tészta ide tökéletes lenne, én pirozskit szoktam sütni májjal- finom. Élesztős tészta- lehet zsírban (azért így finomabb sokak szerint) és lehet sütőben (így meg gyorsabb, mert egyszerre sül és diétásabb).

    VálaszTörlés
  2. Ó, ha én ezt tudtam volna...! valószínűleg sokkal finomabb lett volna... Nekem kicsit tömény volt ez, az az igazság.

    VálaszTörlés